19.1.2016: Puolet Soneran puheluista ei yhdisty – korjausaikataulusta ei vieläkään tietoa

“Hätäpuheluiden pitäisi viasta huolimatta yhdistyä. Jos siinä kuitenkin ilmenee ongelmia, kannattaa SIM-kortti poistaa puhelimesta.

Soneran matkapuhelinverkkoja aamusta asti vaivannut ongelma ei ole vieläkään ratkennut. Myöskään korjausaikataulusta ei ole tällä hetkellä tarkempaa tietoa.

2G-, 3G- ja 4G-verkkoihin vaikuttavan vian vuoksi arviolta puolet puheluista ja neljännes tekstiviesteistä ei mene läpi. Myös datayhteyksissä voi ilmetä häiriöitä.

Hätäpuheluiden pitäisi yhtiön mukaan toimia, mutta jos siinä kuitenkin ilmenee ongelmia, niin SIM-kortti kannattaa poistaa puhelimesta.

– Silloin se puhelin yhdistää toisen operaattorin verkkoon, eli sillä tavalla ainakin pitäisi hätäpuhelun mennä läpi, tiedottaja Mira Kettunen Soneran viestinnästä kertoo.

Puhelimen uudelleenkäynnistämistä sen sijaan ei aamun ohjeistuksesta poiketen suositella enää.

– Huomattiin, että se ei välttämättä auta siihen asiaan. Sitä voi toki kokeilla, mutta se ei välttämättä auta, Kettunen toteaa.

Asiantuntija Ville Viherä Soneralta arvioi Ylen aamu-tv:n haastattelussa vian johtuvan ilmeisesti viimeöisestä päivityksestä, jonka seurauksena eräs tietokanta toimii epävakaasti, eivätkä puhelimet aina pääse rekisteröitymään siihen.”

http://yle.fi/uutiset/puolet_soneran_puheluista_ei_yhdisty__korjausaikataulusta_ei_vielakaan_tietoa/8606689

19.1.2016: Sonera antoi väärää tietoa: Älä käynnistä puhelintasi uudelleen

“Sonera on kertonut pitkin aamua viasta, joka koskee puheluiden soittamista kaikkialla Suomessa. Vika estää puheluiden kytkeytymisen verkkoon. Vain pieni osa puheluista on onnistunut normaalisti. Soneran mukaan hätäpuheluiden kuitenkin pitäisi toimia.

Nyt on kuitenkin selvinnyt, että myös datayhteyksissä voi ilmetä ongelmia verkkovian takia. Aamulla Soneran edustaja kertoi YLElle, että datayhteydet toimivat normaalisti. Myös tekstiviestien lähettämisessä on ollut ongelmia.

Sonera selvittää vikaa parhaillaan mutta ei ole pystynyt antamaan tarkkaa arviota siitä, koska vika on korjattu. Tunti sitten summittaiseksi arvioksi annettiin 2-3 tuntia YLEn haastattelussa. Yhtiön mukaan puhelimen uudelleenkäynnistäminen saattaa korjata ongelman.

Tilanne meni vielä epäselvemmäksi, kun Sonera hetkeä myöhemmin vetikin neuvonsa takaisin. Yhtiön mukaan puhelinta ei saisi käynnistää hetkeen, koska se vaikeuttaa vian korjaamista.”

http://teknavi.fi/elektroniikka/sonera-antoi-vaaraa-tietoa-ala-kaynnista-puhelintasi-uudelleen