10.7.2015: Uusi mobiilisovellus tuo avun entistä tarkemmin paikalle

“Väärään kohteeseen suunnatut pelastustehtävät ovat nykyään hyvin harvinaisia. Toisaalta, jokainen väärään osoitteeseen päätynyt hälytysajoneuvo on liikaa. Uusi ladattava ja ilmainen 112-älypuhelinsovellus varmentaa entisestään oikean osoitteen luo pääsyä.

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen kertoo, että hätäpuheluja tulee vuosittain edelleen noin kolme miljoonaa, mutta kaiken kaikkiaan käsiteltäviä ilmoituksia on vuosi tasolla noin neljä miljoonaa.

Huolimatta siitä, että vuosien saatossa on kehitelty erilaisia järjestelmiä, niin hätäpuhelu on edelleen kahden ihmisen välistä vuorovaikusta.

– Eli hädässäolijan ja hätäkeskuspäivystäjän. Ja siihen sisältyy aina inhimillisen virheen riski, muistuttaa Nieminen. Vaikka mitä teknisiä järjestelmiä luotaisiin tähän ympärille, niin koskaan ei voida täysin poistaa sitä mahdollisuutta, että kuullaan väärin osoite tai joku kertoo epähuomiossa väärän osoitenumeron.

Tarkkaa tilastoa siitä, kuinka usein palokunta tai poliisi menee väärään paikkaan ei ole, mutta Niemisen mukaan tällaisia virheitä sattuu äärimmäisen harvoin.

Hätäpaikannusjärjestelmä on ollut käytössä jo noin kymmenen vuotta. Järjestelmän avulla hälytyskeskuksen päivystäjä voi selvittää sen missä hätäpuhelun soittaja on.

– Valitettavasti hätäpaikannuksen tarkkuus ei tällä hetkellä ole kaikilla alueilla kuten taajamien ulkopuolella, riittävän tarkka pelastuslaitosten tarpeisiin. Siksi on lähdetty kehittämään esimerkiksi erilaisia sovelluksia älypuhelimiin.

Tieltä tulevat hätäpuhelut
Oma lukunsa ovat tienpäältä tulevat hätäpuhelut. Monesti tieltä soittava ei edes tiedä minkä kunnan alueella on.

– Osataan vaan sanoa ehkä, että lähdin Helsingistä kaksi tuntia sitten pohjoiseen päin ja ollaan nyt tässä Janakkalan tienoilla, mutta ei tiedetä sen tarkemmin. Ei osata esimerkiksi sanoa mikä on ollut viimeinen maamerkki, joka on ohitettu, Marko Nieminen kertoo.

– Toivottavaahan on, että kun havaitaan hätätilanne, niin pysähdytään ja selvitetään tarkemmin mistä on kysymys, koska muutoin hätäkeskuspäivystäjällä ei ole mitään mahdollisuuksia tarkentaa minkälaista apua paikalle tarvitaan.

112 Suomi otettu innostuneesti vastaan
112 Suomi -mobiilisovellus on ollut käytössä noin kuukauden ja latauksia eri käyttöalustoille kuten googleen on tehty vajaat 150 000. Puheluja sen kautta on tullut jo pari tuhatta.

– 112-sovellus on saavuttanut hyvän suosion, Nieminen sanoo. Me uskomme, että se auttaa paremman paikkatiedon saamisessa erityisesti sellaisissa tilanteissa, missä henkilö on taajaman ulkopuolella eikä siellä ole tarkkaa osoitetta.

112-soveluksen etuna on se, että sen kautta tehty hätäilmoitus lähettää samalla sijaintitietoa puhelimesta pilvipalveluun, josta se tulee tietona hätäkeskustietojärjestelmään.

– Päivystäjälle tulee tieto siitä, että tästä hätäpuhelusta on saatavissa tarkka paikkatieto, Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen kertoo. Nyt sen paikkatiedon mediaani on ollut ensimmäisten mittausten perusteella yksitoista metriä eli se tieto on ollut hyvin tarkka.”

http://yle.fi/uutiset/uusi_mobiilisovellus_tuo_avun_entista_tarkemmin_paikalle/8144887