“Suomen ilmatilaa tiistaina noin iltakuuden aikaan loukannut venäläiskone palasi Suomen rajan tuntumaan iltakymmenen jälkeen. Silloin kuului myös äänivallin rikkoutumisesta johtunut pamahdus, minkä aiheutti todennäköisesti Suomen Hornet-hävittäjä.”
“Lentokoneiden liikennettä seuraavan Flightradar24-sivuston mukaan Suomen ilmatilaa iltakuuden maissa loukannut venäläiskone palasi Suomen ilmatilan rajan tuntumaan hieman iltakymmenen jälkeen. Tutkan mukaan lentokone kävi välillä lähellä Kaliningradia.
Puolustusministeriö on vahvistanut, että Suomen ilmatilaa loukattiin tiistaina noin kello 15 ja toisen kerran kello 18 aikoihin. Puolustusministeriön mukaan Suomen Hornet-hävittäjät tekivät tarkistuslennon, mutta siitä johtunut äänivallin murtumispamahdus kuultiin vasta iltakymmeneltä.
Ajankohtien välinen epätarkkuus on herättänyt epäilyjä kolmannesta ilmatilaloukkauksesta. Puolustusministeriön viestintäjohtaja Max Arhippainen vahvistaa vai kaksi ilmatilaloukkausta.”
http://yle.fi/uutiset/suomen_ilmatilaa_loukannut_venalaiskone_kavi_uudelleen_rajalla/7257452
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288691933204.html
Kellonajat eivät täsmää – mitä tapahtui Suomen ilmatilassa myöhään tiistaina?
“Mitä tapahtui Suomen ilmatilassa tiistaina noin kello 22? Puolustusministeriö on myöntänyt, että Hornetit lähetettiin tarkistuslennolle, ja Itä-Uudellamaalla kuultiinkin valtava pamahdus, kun tarkistuslennolla ollut Hornet rikkoi äänivallin. Mutta tämä pamahdus kuultiin aika tarkalleen kymmenen aikaan illalla, eli neljä tuntia sen jälkeen kun myöhäisempi ilmatilarikkomus oli tapahtunut.
Torstaina puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö kertoi Ilta-Sanomille, että Suomen koneet pääsivät tarkistuslennolle Suomenlahden päälle 5–10 minuutissa. Hänen mukaansa äänivallin ylittäminen johtui siitä, että Horneteilla oli silloin kiire tarkistamaan venäläiskoneita. Aänivalli kuitenkin ylittyi vasta iltakymmeneltä. Kävin itse keskiviikkona haastattelemassa Sipoossa pamauksen kuulleita ihmisiä, ja osa kertoi olleensa jo nukkumassa pamahduksen kuultuansa.
Kysyin puolustusministeriön viestintäjohtaja Max Arhippaiselta keskiviikkoiltana kerrottujen aikataulujen epätäsmäävyydestä. Arhippainen myönsi, että äänivalli rikkoutui kymmenen maissa tiistai-iltana. Hänen mukaansa jotain ehkä käytiin tarkistamassa tuolloin, mutta operatiivisista toimista ei kerrota julkisuuteen tarkemmin. Hän ei suostunut kertomaan, tehtiinkö myöhään illalla uusi tarkistuslento vai lähtivätkö Suomen Hornetit neljä tai jopa seitsemän tuntia myöhässä tarkistuslennolle.”
Tällainen oli sää, kun venäläiskoneet koukkasivat Suomeen – miksi eivät kääntyneet takaisin?
4.6.2014
“Kahden venäläisen sotilaskoneen tekemät, suurta kohua Suomessa herättäneet ilmatilan loukkaukset tiistaina 20. toukokuuta johtuivat Rajavartiolaitoksen tekemän virallisen tutkinnan mukaan osittain säästä.
Molemmat koneet väistivät Suomenlahdella ollutta ”voimakasta ukkosrintamaa, joka vaikutti lentoliikenteeseen laajalla alueella”.
Asiallinen viranomaiskieli kätkee Ilmatieteen laitoksen tietojen mukaan taakseen todella rajuja ukkosia, joihin yksikään pilotti ei hevin halua lentää.
Sää on kuitenkin harvoin todellinen yksittäinen syy sen paremmin lento-onnettomuuksiin kuin alueloukkauksiinkaan. Jos lentäjä ei halua mennä edessä möyrivään myräkkään eikä voi sitä väistää joutumatta kielletylle alueelle, lentäjän on käännyttävä takaisin.
Suomi on pyytänyt Venäjältä selvitystä alueloukkauksista. Mahdollisessa vastauksessa ehkä kerrotaan, miksi molempien kuljetuskoneiden lentäjät kuitenkin lensivät Suomen puolelle, ensimmäinen kello 17.06 noin kilometrin ja toinen 51 minuuttia myöhemmin jopa 28 kilometrin verran.
Yllätyksenä ukkoset eivät voineet tulla lennonvalmistelunsa huolella hoitaneelle pilotille. Jo kello 15 Suomen aikaa julkaistuissa ns. swc-kartoissa oli piirretty Suomenlahdelle kuuroja ja ukkosta.”