15.7.2015: Kuusi Venäjän ilmavoimien konetta on pudonnut maahan kesä-heinäkuussa 2015

“Mikä pudottaa venäläiskoneita taivaalta? Venäjän sotilasmahdin kääntöpuoli paljastui

Kuusi Venäjän ilmavoimien konetta on pudonnut maahan kesäkuun alun jälkeen. Viimeisin onnettomuus sattui tiistaina.

Venäjän ilmavoimien tiistaina pudonneen Tupolev Tu-95 -pommikoneen kaksi lentäjää löydettiin kuolleina. Loput viisi miehistön jäsentä toimitettiin sairaalaan. Kone putosi aamupäivällä harjoituslennolla Habarovskin alueella Venäjän Kaukoidässä. Uutistoimisto Tassin mukaan putoaminen johtui moottoriviasta. Saman Tu-95-tyypin koneet on määrätty toistaiseksi lentokieltoon.

Pommikonetyyppi Tu-95 on toistaiseksi asetettu Venäjällä lentokieltoon.

Venäläiskoneille on tapahtunut useita onnettomuuksia lyhyen ajan sisällä. Kesäkuussa Tu-95-koneen moottori syttyi tuleen Amurin alueella. Viime viikolla kaksi lentäjää kuoli Habarovskissa Suhoi-hävittäjän pudottua. Heinäkuun alussa kaksi lentäjää pelastautui Mig-hävittäjästä Krasnodarissa Venäjän Kaukasiassa Mustanmeren ja Kaspianmeren välisellä alueella.

Venäläinen Mig-31 -hävittäjä murskautui maahansyöksyssä Krasnodarissa.

Venäjä on erityisesti viime vuosien aikana järjestänyt jatkuvasti isoja ilmaharjoituksia ympäri maata. Esimerkiksi maaliskuussa isoja osastoja määrättiin harjoituksiin Suomen lähialueille pohjoiseen sekä Itämeren alueelle.

Lentoja vanhoilla koneilla
Moscow Times -lehti kirjoittaa verkkosivuillaan, että yksi syy koneiden suureen putoamismäärään on se, että Venäjä on lisännyt lentoja vanhoilla koneillaan räjähdysmäisesti.

– Syvin syy siihen, miksi Venäjä koneita putoaa maahan näin ällistyttävän nopealla tahdilla on se, että ilmavoimat on lisännyt harjoitus- ja tarkkailulentoja Ukrainan kriisin alettua 18 kuukautta sitten, ilmailualan asiantuntijat sanovat lehdelle.

Lehden mukaan viime vuonna sotilasliitto Nato kirjasi 400 venäläiskonetta lentämässä lähellä sotilasliittoon kuuluvien maiden rajoja. Lisäystä on lehden mukaan peräti 50 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna, lehti kertoo. Lehden mukaan tavoite on testata muun muassa Baltian maiden ja läntisen Euroopan reaktioita, mutta samaan aikaan vanhat koneet palavat sananmukaisesti loppuun.

Habarovskissa putosi Suhoi SU-24-hävittäjä. Kuvassa yksipaikkainen versio.

– Venäläistä lentokalustoa ei milloinkaan kehitetty pitkään käyttöön. Ne kehiteltiin lennettäväksi kymmeneksi vuodeksi, jonka jälkeen ne hylätään, Moscow Timesille sanoo kansainvälisen ilmailukonsultointiyrityksen pääanalyytikko Mark Bobbi.

Kokemattomia lentäjiä
Bobbi sanoo, että vaikka Venäjä on käyttänyt miljardeja dollareita asevoimiensa uudistamiseen, se on kuitenkin myöhässä lentokalustonsa uusinnassa, lehti kirjoittaa.

Nimetön puolustusministeriötä lähellä oleva lähde sanoo lehdelle, että osasyy ongelmiin löytyisi lentäjien koulutuksesta.

– Monet Venäjän lentäjistä ovat nuoria eikä heillä ole tarpeeksi kokemusta, lähde sanoo.

Lehti ei tavoittanut Venäjän puolustusministeriötä kommentoimaan julkisuudessa laajasti esitettyjä väitteitä kaluston iästä ja toisaalta lentäjien kokemattomuudesta.

Bobbin mukaan harjoitusten ja lentomäärän kasvattaminen ovat varmasti osasyynä siihen, että onnettomuuksia on tapahtunut.

– Tempon kasvattaminen on hyvin todennäköisesti vaikuttanut onnettomuuksien määrään. Mitä tempon kasvattaminen tarkoittaa? Enemmän lähtöjä ja tunteja ja mitä useammin lähdetään ja mitä enemmän tunteja lennetään, sitä todennäköisempää on, että jossain vaiheessa tapahtuu onnettomuus.

Venäläinen ilmailualan asiantuntija Vadim Lukasevits sanoi lehdelle, että osasyynä onnettomuuksiin on myös se, ettei koneita huolleta tarpeeksi usein ja tarpeeksi tarkkaan.

Venäjän lentokaluston kunnosta kirjoittaa myös Verkkouutiset ja muun muassa yhdysvaltalainen Defence News.”

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1436850016789.html