31.5.2016: Kuluttajavirasto: Microsoftin olisi pitänyt tiedottaa Windows-päivityksistä seikkaperäisesti

”Kuluttajavirasto ei ole vielä pyytänyt Microsoftilta selvitystä päivityksistä, joista on tullut virastoon noin 30 yhteydenottoa.

Windows 10 -käyttöjärjestelmän päivitys hämmentää käyttäjiä. Tietokoneiden kerrotaan päivittyvän väkisin ja hukkaavan tiedostoja.

Ylen Ajantasa-ohjelmassa haastateltu Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen sanoo, että kuluttajilta on tullut noin 30 yhteydenottoa asiasta. Se on suhteellisen paljon yhdestä asiasta, huomauttaa Väänänen.

– Ihmiset ovat olleet närkästyneitä siitä, että uusi käyttöjärjestelmä päivittyy automaattisesti koneeseen.

Jonkin verran on tullut myös ilmoituksia siitä, että kone olisi mennyt päivityksen jälkeen jumiin, Väänänen mainitsee. Tiedostoja on myös saattanut kadota. Kuluttajavirasto on tyytymätön ohjelmistoyritys Microsoftin tiedottamistapaan.

– Asiasta, joka koskee laajaa kuluttajajoukkoa, pitäisi tiedottaa niin, että kuluttajat todella tietävät, mitä on tapahtumassa ja mitä pitää tehdä, jos haluaa asian estää.

Kuluttajavirasto soisi, että kuluttajalla säilyisi valinnanvapaus. Toisaalta virasto myöntää, että yleensä päivitykset lisäävät tietoturvaa ja parantavat ohjelmistoja.

Väänänen ei osaa sanoa, onko päivitys ollut laillinen toimenpide, eikä sitäkään ole vielä päätetty, halutaanko ohjelmistojätti Microsoftilta selvitys asiasta. Asiaa seurataan, ja Microsoft saattaa itsekin reagoida, sanoo Väänänen.”

yle.fi/uutiset/kuluttajavirasto_microsoftin_olisi_pitanyt_tiedottaa_windows-paivityksista_seikkaperaisesti/8920780