3.9.2017: Lidl poisti ristit pakkausten kirkkokuvista – ”kunnioittaa monikulttuurisuutta”

”Lidl poisti kreikkalaisbrändin pakkauksista Santorinin saariryhmän Oia-kylän Pyhän Anastasis-kirkon kuvista ristit. Maailmankuulun kirkon kuvia oli käytetty kreikkalaisessa Eridanous-brändin pakkauksissa.

Lidl poisti ristit valokuvista monikulttuurisuuden nimissä.
Eridanous-tuotteet ovat jogurttia, moussakaa, pistaasia ja fetaa.

Fetatahnassa kuva on rajattu siten, ettei ristiä näy.
Lidl on poistanut Pyhän Anastasis-kirkon ristit ainakin Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Alankomaissa sekä Suomessa myydyistä tuotteista. Ilmeisesti Lidl on tehnyt yleiseurooppalaisen ratkaisun.

Salaattijuuston komeista kuvista on poistettu ristit.
Lidl on perustellut päätöstä monikulttuurisuudella:

”Me vältämme uskonnollisten symbolien käyttöä, koska me emme halua sulkea pois mitään uskonnollisia uskomuksia. Yrityksemme kunnioittaa monimuotoisuutta ja tämä selittää pakkauksen suunnittelun”.

Lidl uskoo, että ristin poistaminen kristillisen kirkon valokuvasta on ”monimuotoisuuden kunnioittamista”.

Lidl tarjoaa useita Halal-sertifioituja tuotteita, jotka on teurastettu islamilaisten uskomusten vaatimusten mukaisesti. Joissakin näissä tuotteissa on minareetteja ja islamilaista uskonnollista arkkitehtuuria, symboleja ja rukouksia.

Myös Suomessa Lidl on päättänyt tarjota manipuloidut maisemakuvat, jotta kulttuurinen rikkaus ja moneus eivät tulisi loukatuiksi.”

mvlehti.net/2017/09/03/lidl-poisti-ristit-pakkausten-kirkkokuvista-kunnioittaa-monikulttuurisuutta/