26.7.2016: Kiinan propagandakoneisto jyllää – uutisia saa kirjoittaa enää vain hallituksen luvalla

”Kiinan valtio on sulkenut useita verkkouutissivustoja niiden oman uutishankinnan vuoksi.

Päätös on viimeisin askel maan hallituksen yrityksissä ottaa uutislevitystä haltuunsa Kiinassa. Uutissivustot Sina, Sohu ja NetEase suljettiin viikonloppuna, koska niiden on katsottu rikkoneen oman uutistuotannon kieltoa.

Kiinassa on ollut laitonta palkata journalisteja tai julkaista itsenäisistä lähteistä peräisin olevaa sisältöä uutisina vuodesta 2005. Tähän mennessä sääntöä ei ole juurikaan pantu täytäntöön.

Internetiä valvova viranomainen on antanut sivustoille määräajan, johon mennessä ne voivat ”korjata” sääntöjä rikkovat sisällöt.

Financial Timesin mukaan media-analyytikot katsovat, että sulkemispäätöksen taustalla on Pohjois-Kiinassa tapahtuneen tulvan uutisointi. Tulvissa on kuollut 130 ihmistä virallisten lähteiden mukaan.

”Viime vuosina verkkomedian tilanne on huonontunut merkittävästi”, journalismin professori Qiao Mu sanoo FT:lle.

”Hallitus ei halua näiden alustojen tarjoavan omia uutisia. Ne saavat vain levittää eteenpäin sellaisten lähteiden kuten Xinhuan ja People’s Dailyn raportteja.”

Uutistoimisto Xinhua, sanomalehti People’s Daily ja televisiokanava China Central Television ovat Kiinan hallituksen virallisia propagandakanavia.”

www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/kiinan-propagandakoneisto-jyllaa-uutisia-saa-kirjoittaa-enaa-vain-hallituksen-luvalla-6568936