16.12.2014: Soneran verkko nurin jopa 12 tuntia: “Pahoittelemme viasta aiheutunutta häiriötä”

Lopunajat.fi 16.12.2014

Telia-Soneran ja sen tytäryhtiön TeleFinlandin puhelinverkko (ainakin 2G ja 3G) olivat eri lähteiden mukaan käyttökelvottomia jopa yli 12 tuntia. Edes hätänumeroon 112:een soitto ei onnistunut. Vika kosketti jopa 2 miljoonaa käyttäjää! 12.11.2014 Soneralla oli vastaavanlainen tilanne.

Tässä Soneran kuittaus tämänpäiväisestä 16.12.2014 tapauksesta:

 

 

“Vika Soneran puhe- ja datayhteyksissä korjattu

Vikatilanne on saatu korjattua. Mikäli puhelimesi ei vielä toimi normaalisti, käynnistä se uudelleen. Tämä nopeuttaa palvelujen palautumista.

Vika alkoi: 16.12.2014 klo 00:00
Vika saatiin korjattua: 16.12.2014 klo 11:50

Pahoittelemme viasta aiheutunutta häiriötä.

Sonera Asiakaspalvelu”

 

 

 

16.12.2014: Sonera: “Nolo juttu” – Kahden miljoonan suomalaisen kännykät pimenivät

“Ohjelmistovika matkapuhelinkeskuksessa hiljensi tänään kahden miljoonan Telia-Soneraa käyttävän matkapuhelimet. Käytännössä lähes kaikki – mukaanlukien monet viranomaiset – Soneran asiakkaat olivat kykenemättömiä soittamaan tai lähettämään teksiviestejä.

Telia-Soneralta Helsingistä kerrotaan, että yhtiössä on tänään pidetty runsaasti hätäpalavereja. Koska yhtiön hallinnoima, oma puhelinverkko oli nurin, jouduttiin turvautumaan sähköposteihin kokousten kokoonkutsumisessa.

– Vähän ehkä noloa, meitä on varsin luotettuna operaattorina pidetty, kuvailee osastopäällikkö Ville Viherä Telia-Soneralta aamupäivällä sattunutta häiriötilannetta.

Vika oli matkapuhelinkeskuksessa sijaitsevassa tietokoneohjelmassa. Ohjelman toimittajaa Viherä ei salassapitosyistä halua paljastaa. Ohjelma ei ole uusi vaan se on ollut käytössä jo muutaman vuoden ajan.
Vika yllätti Telia-Soneran laajuudellaan

– Vähän puskista tuli, kuvailee Viherä. Ainakin Telia-Soneran Helsingin toimipisteessä tunteet ovat Viherän mukaan olleet “vahvat.” Yhtiössä on ihmetelty miten näin pääsi käymään, ja tapahtunut käydään perusteellisesti läpi.

– Ohjelmakorjaukset ajetaan verkkoon niin, että vika ei pääse toistumaan, Viherä vakuuttaa.

Matkapuhelinkeskuksia on Suomessa muutamia. Niiden läpi kulkee kaikki matkapuhelinliikenne. Vika oli ainutlaatuinen laajuudessaan  – vastaavaa ei ole sattunut aiemmin, vaikka verkko-ongelmista aika ajoin kerrotaankin. Viherän mukaan vain muutaman Soneran asiakkaan puhelin toimi normaalisti.
Sim-kortti pois heijastimen neulalla

Häiriön asiakkaille aiheuttamista vahingoista Viherällä ei ole tietoa. Muun muassa monet viranomaiset käyttävät Soneran matkapuhelinverkkoa. Suomen valtio omistaa yhtiöstä noin 10 prosenttia.

– Hätäpuhelut toimivat aina, jos ottaa sim-kortin pois. Varsinkin uusissa älypuhelimissa sim-kortin pois saaminen vaatii erityistyökaluja. Viherä suosii itse heijastimen neulaa.”

http://yle.fi/uutiset/sonera_nolo_juttu_-_kahden_miljoonan_suomalaisen_kannykat_pimenivat/7692397

 

Myös Elisalla/Saunalahdella oli kuuluisa “kaapelirikko” muutama aika sitten:

26.11.2014: Elisan verkon palveluissa on vakavia ongelmia. Monen suomalaisen nettiyhteys ei tällä hetkellä toimi.

“- Meillä on tällä hetkellä valitettavasti merkittäviä ongelmia. Tämänhetkisten tietojen mukaan ongelmat ilmenivät kello 15.40. Ja on syytä olettaa, että vika on valtakunnallinen, Elisan palveluhallintajohtaja Lasse Huttunen kertoo Ilta-Sanomille.

Hänen mukaansa vika ilmenee sillä lailla, että nettiliikenne toimii osittain. Ongelmia on myös Elisan matkapuhelinliikenteessä.

– Vika näkyy sillä lailla, että nettiliikenne toimii osittain. Totaalista katkosta ei ole, mutta merkittäviä haittoja kylläkin. Ongelmia on myös osittain matkapuhelinliikenteessä. Valtaosa puheluista menee normaaliin tapaan. On kuitenkin epäilys, että jonkin verran puheluita epäonnistuisi tällä hetkellä, Huttunen selvittää.

Hänen mukaansa vikaa ei ole kyetty vielä paikantamaan. Huttunen pahoittelee asiakkaille koituvaa haittaa.

– Valitettavasti emme ole vielä voineet paikantamaan ongelmaa. En uskalla tämän takia ottaa kantaa, koska saamme tilanteen kuntoon. Ongelma on vakava ja teemme täysillä töitä, että saisimme tilanteen takaisin normaaliksi, Huttunen sanoo.

Myös DNA:lla oli ongelmia, jotka johtuvat Elisasta. DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius kertoi, että DNA:n signalointiyhteydet kulkevat Elisan kautta, joten roaming-asiakkaiden yhteydet olivat poikki.”

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288783327095.html

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288783402106.html

 

Myös DNA kärsi palvelunestohyökkäyksistä ja sähkökatkoksista:

11.12.2014: DNA:n nettikatkojen syynä palvelunestohyökkäys – nimipalvelimien haavoittuvuus vaikuttaa myös muihin

“DNA kertoo, että sen viimeaikaiset nettikatkokset johtuivat palvelunestohyökkäyksistä. Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus varoittaa nimipalvelinohjelmistojen haavoittuvuuksista, joiden hyväksikäyttö saattaa kuluttaa palvelinten resursseja tai johtaa ohjelmiston kaatumiseen.

Keskuksen tiedotteen mukaan haavoittuvuuksia on löytynyt ainakin Bind 9- ja PowerDNS-ohjelmistoista.

Haavoittuvuudet liittyvät ohjelmistojen tapaan käsitellä dns-kyselyiden delegaatioketjuja sekä ainakin Bind 9:n kohdalla myös GeoIP-lisäosaan. Ratkaisuna on ohjelmistojen päivitys valmistajan ohjeiden mukaan.

Ongelmat altistavat ohjelmat palvelunestotilalle. Hyökkäys onnistuu ilman kirjautumista, etäkäyttönä eikä vaadi käyttäjän toimia.

Haavoittuvuudet sijoittuvat keskuksen mukaan riskiluokkiin korkea ja kriittinen ja niiden hyväksikäyttäminen onnistuu internetin ylitse.”

http://www.tivi.fi/kaikki_uutiset/dnan+nettikatkojen+syyna+palvelunestohyokkays++nimipalvelimien+haavoittuvuus+vaikuttaa+myos+muihin/a1035890

 

 

Aikaisempi Soneran katkos:

12.11.2014: Soneran matkapuhelinverkossa oli ongelmia koko Suomen alueella, yhtiö tiedottaa.

“Soneran nettisivujen mukaan ongelmia oli lähtevissä puheluissa. Soitettaessa puhelu ei yhdistynyt ja kuului kolme piippausta. Puhelu saattoi mennä myös suoraan vastaajaan.

– Vika on jossain päin Soneran keskusverkkoa, vikaa ei ole vielä paikallistettu, mutta kaikki mahdolliset asiantuntijat on hälyytetty selvittämään vikaa, kertoi Soneran osastopäällikkö Ville Viherä Ilta-Sanomille iltayhdeksältä.

Viherä ei äkkiseltään muistanut yhtä vakavaa häiriötilannetta tapahtuneen Soneralla.

– Arviolta noin joka viides puhelu menee läpi, kertoo Viherä.

Soneran mukaan vika alkoi keskiviikkoiltana noin kello 19.40. Viherä ei osannut tuolloin arvioida kuinka kauan ongelman korjaamiseen menee aikaa.”

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288768232366.html

Vastaa